De Ruige Ritselaar op de planken
20 en 21 mei was de voorjaarsuitvoering van “De Opregte Amateur’, een maand later dan gebruikelijk vanwege de naweeën van corona, maar dat belette de toeschouwers niet met vele lachsalvo’s aan te geven dat de voorstelling geslaagd was.
Het was dan ook een ouderwetse klucht die zich afspeelde in een pension met vele deuren naar de kamers en de voor- en achteringang, de toneelbouwers hadden het er maar druk mee. De pensioneigenaren (gespeeld door Ida Sietsma en Ronald Wieman) doen mee aan de competitie van de Gouden Engel voor het beste pension uit het dorp, maar zonder dat van elkaar te weten verhuren ze dezelfde kamer aan twee mensen (Patricia Hilhorst, Joey Bakker), die elkaar ook nog blijken te kennen. Het publiek krijgt al door dat er een ramp dreigt, alhoewel deze nog afgewend wordt omdat de een in nachtdienst werkt en de ander overdag. Twee andere gasten (Anneke Hogenboom, Peter van Kempen) verwisselen zonder dat mee te delen van kamer, opa (Harry Bakker) komt om de haverklap ongevraagd binnen om daar op bijzondere wijze een borrelhap te nuttigen en wordt vervolgens door zijn kleindochter (Belinda Wahlen) weer weg gesleept. Regelmatig komt de controleur van de Gouden Engel (Winfried Achterberg) binnen om steeds weer een andere onverkwikkelijke toestand aan te treffen en daarvoor in steeds groter wordende verbijstering strafpunten uit te delen. In de hoop het tij te keren zetten de eigenaren hun dienstmeid (Annet van der Meer) in om de controleur te paaien met uiteraard averechts resultaat. Dat deze complete en hopeloze chaos toch nog zoals een goede klucht betaamt een goede afloop kent, komt omdat de controleur in een van de gasten zijn oude liefde herkent en samen met haar het pension overneemt (en dan wel even alle strafpunten schrapt). Het vernuftige script was van de hand van Hub Fober en gezien het succes ligt het in de lijn der verwachting, dat we vaker een stuk van hem op de rol zullen zetten. Carel Nieber voerde de regie met strakke hand, want voor een klucht geldt nu eenmaal dat hoe losser het spel moet ogen, hoe strenger dat moet worden geoefend.
de foto’s zijn door Niels Blekemolen gemaakt en staan hier.